بایسته های برنامه ریزی برای آزمون وکالت 94

برنامه ریزی حرفه ای :

برنامه ریزی حرفه ای چون حاصل کارهای تیمی و برنامه ریزان حرفه ای است بسیار پخته و قوام یافته و علمی تر از برنامه ریزی های شخصی هستند اما مستلزم صرف هزینه هایی است و معمولا" از طریق موسسات  ارائه می گردند .

در کل برنامه ریز پرفشنال برای آزمون وکالت حتماً باید در چند زمینه مهارت داشته باشد از جمله :

۱-     حقوقی باشد و حقوق را بخوبی بشناسد .

۲-     از نظر علمی سطحی بالاتر از داوطلبان هدف برنامه داشته باشد .

۳-     تجربه عملی حضور در آزمونها را داشته باشد .

۴-      بایسته های آموزش حقوق را بشناسد .

۵-      روانشناسی آموزشی را بداند و آن را نسبت به علم حقوقی توسعه تخصصی بدهد .

۶-      ارتباطات آموزشی با داوطلبان مختلف داشته باشدتا بتواند معیارهای متوسط و حد تعادل را محاسبه کند .

۷-      با منابع آزمونهای حقوقی به طور کامل آشنا باشد .

۸-   رویه آزمونهای حقوقی و تغییر رویه ها را اشراف داشته باشد و بتواند تغییرات در رویه را پیش بینی کند (که مستلزم آشنایی با رویکرد علمی حاکم بر مرکز برگزار کننده آزمون و ..... می باشد )

۹-      کلیات و استانداردهای برنامه ریزی آموزشیرا بداند و الزامات آن را در هر شرایطی رعایت کند .

۱۰-تست را بشناسد و همه تستهای آزمونهای گذشته را از حیث علمی و منبع و رویه تحلیل نموده باشد .

۱۱-اخبار روز اعم از مصاحبه های مسئولین برگزاری آزمونها و تغییرات قانونی و تصویب آرای وحدت و حتی رویدادهایی که مستقیم به آزمون ربط ندارد اما غیر مستقیم تاثیراتی بر آن می گذارد را رصد کند .

۱۲-انواع برنامه ریزی های پیشرفته آموزشی را بشناسد (برنامه ریزی های نوعی – شخصی – مفادی – ساختاری – مختلط – ترکیبی- مقارن - شناور) و قدرت تشخیص نوع برنامه مناسب برای هر داوطلب را دارا باشد .

۱۳-قدرت خلاقیت و ابتکار در برنامه ریزی را داشته باشد .

۱۴-مهارت ایجاد الزامات آموزشی حقوق را بصورت مستتر در برنامه داشته باشد .

۱۵-تاحد متوسط به ریاضیات پایه بخصوص آمار و احتمال و مدلسازی وقوف داشته باشد .

۱۶-روش تحقیق در علم حقوق را در عالی ترین سطح بداند .

۱۷-مهارتهای اولیه در طراحی و زیباسازی محیط برنامه را داشته باشد .

۱۸-باید قدرت دادن اطلاعات مورد لزوم داوطلب را برای داوطلب داشته باشد داده های نشانگر اهمیت مباحث و داده های سوابق آزمونی مباحث در این راستا است و بدون اغراق وقت گیرترین و ظریفترین کار برنامه ریزی است در حالی که ممکن است اصلا" به چشم هم نیاید .

بدون اغراق هر کدام از این موارد در یک برنامه ریز یا تیم برنامه ریزی ناقص باشد یک جای برنامه خواهد لنگید . بنابراین برنامه ریزی برای انبوه مخاطبین بدون رعایت این بایسته ها در هر جا چه محیط مجازی و چه محیط موسسه ای ممکن است موجب انحراف تعداد کثیری از داوطلبان گردند.

از آنجایی هیچ منعی برای ارائه این برنامه ریزی در محیطهای مجازی و واقعی نیست داوطلب باید از میان انبوه این برنامه ها که این روزها هم بسیار باب شده است سره را از ناسره تشخیص دهد .

معیارهای تشخیص برنامه ریزی های نامناسب

۱-  هر کجا برنامه ای برمبنای مواد قانونی دیدید (برای مثال ماده n تا nقانون x ) یقین داشته باشید این برنامه چه آموزشی باشد چه آزمونی برنامه مناسبی نیست دلایل آن هم روشن است :

۱.  مواد قانونی در کلیت خود بهم پیوستگی ها و ارتباطاتی دارند و آثاری برهم می گذارند که بدون در نظر گرفتن آنها مطالعه ابتر و ناقص است .

۲.  معمولا" در این نوع تقسیم بندیها قوانین خاص و آرای وحدت رویه و تاثیر آنها بر مواد قانونی عام نادیده گرفته می شوند .

۳.  اهمیت مواد به تعداد آنها نیست برای مثال مواد 162 الی 182 قانون مدنی 20 ماده است و تقریبا" هیچگاه سوال از آن طرح نشده است . و لی مواد 183 تا 203 قانون مدنی نیز 20 ماده است که اولا" شرح این بیست ماده به طور کامل جلد اول با حجم بیش از 500 صفحه قواعد عمومی قراردادها ی دکتر کاتوزیان را در بر می گیرد و تاکنون بیش از 150 بار در آزمونهای حقوقی مورد سوال بوده است . دوما" داوطلب صرف خواندن مواد و حتی از کتاب در نظم کنونی متوجه بسیاری از نکات مواد نخواهد شد . ناگزیر باید کتابهای مرجع را بخواند .

مشاهده می فرمایید این نوع تقسیم بندی و برنامه ریزی عین نقشه انحراف است تا راهنما .

۲-  هر کجا توصیه ای ساعتی در یک به ظاهر برنامه ریزی دیدید (از قبیل فلان مبحث را 3 ساعت بخوانید کافیست ) برنامه ریزی از بیخ و بن غلط است دلایل آنهم عبارتند از :

۱.  در این حالت شخص ارائه دهنده یک تجربه شخصی ارائه داده نه برنامه ریزی حساب شده . چون خودش در این تایم مطلب را گرفته به زعم خود همه مانند او در این تایم مطلب را فرا می گیرند بدون اینکه درنظر بگیرد تواناییها و شرایط محیطی افراد باهم متفاوتند.

۲.  برنامه ریزی باید بیان کند چه چیز بخوانید؟ از کجا ؟ و چقدر ؟- در واقع در این مواقع برنامه ریز در درک مفهوم ((چقدر)) دچار اشتباه شده است . یکی از اصول برنامه ریزی های آموزشی نوین اینست که میزان محتوا در جواب ((چقدر ؟))باید بیاید نه میزان تایم مطالعه یک موضوع آنهم بدون معیار .

۳-  برنامه ریزی مجموعه منظم و بهم پیوسته است و دارای معیارها و استانداردهای خاص است بنابراین توصیه های نحوه مطالعه دروس را با برنامه ریزی اشتباه نگیرید.

توصیه های نحوه مطالعه دروس که معمولا" برای هر درس مجزا ارائه می شود معمولا" مطالبی آموزنده هستند اما برنامه ریزی نیستند برنامه ریزی ارکانی دارد که باید همه موجود باشند تا به آن لفظ برنامه ریزی اطلاق شود . این ارکان عبارتند از :

۱.  برنامه ریزی باید دارای دو قالب زمانی باشد اول : زمان مبداء و زمان مقصد مشخص باشد مثل برنامه مدارس یا دانشگاها که سال تحصیلی یا ترم تحصیلی دارند برنامه مطالعه آزمونی هم باید دوره زمانی معلوم داشته باشد . دوم : دارای تقسیم بندی زمانی جزئی باشد برای مثال معیار هفته یا دهه داشته باشد که برنامه ریتم بیابد (مثل برنامه هفتگی مراکز آموزشی و مدارس )

۲.  برنامه ریزی باید دارای معیار حجم مطالب مورد مطالعه باشد : یعنی حجمی که برای یک جلسه مطالعه در نظر گرفته می شود بر پایه یک معیار خاص باشد (دلبخواه نمی توان حجم مطالعه روزانه را مشخص نمود )

اگر این دو رکن در برنامه ریزی نباشد موضوع اصلا" برنامه ریزی نیست . در واقع صرف معرفی منبع و روش مطالعه برنامه ریزی نیست بلکه جزئی از برنامه ریزی در قالب ارکان گفته شده است . جزئی که اگر از قالب و ارکان جدا شود توصیه علمی یا انتقال تجربه است که آنهم ممکن است مفید یا غیر مفید یا مضر باشد .

۴-  

/ 6 نظر / 698 بازدید
داداش

کاش برا ارشد رو هم بزارین رو سایت. دیگه کنکور رسید برا امسال نمیرسیم؟

از اساتید دانشگاه

وبلاگتون عالی بود. ممنون

ندا

سلام متشكرم از مطالب مفيدتان من خانمي خانه دار هستم كه ترم مهر ليسانس حقوق گرفتم با پايه متوسط ميخوام براي امتحان وكالت اماده بشوم منابع را ميتوانم تهيه كنم ولي نميتوانم جزوه ها وكلاسهاي موسسات را بخرم يا بروم يك برنامه ريزي دقيق ميخواستم نمي دونم چگونه تهيه كنم باز هم ممنون از شما

وکیل ملکی

سلامو درود ممنون از زحمات شما وبلاگتون عالیه

سپيده

سلام من مدتي هست كه دارم براي وكالت ٩٤ درس ميخونم اما وتقعا تنها نميشه خوند ، آدم بازيگوشي ميكنه و انگيزه نداره اگه يك يا دو نفر از تهران باشن كه بتونيم با هم بخونيم خيلي عالي ميشه من اكثر جزوه ها و كتاب هارو دارم و برنامه هم ريختم ضمن اينكه دانشجوي ارشد جزا با معدل ٢٠ هم هستم و اگر كسي با من درس بخونه قول ميدم قبول بشه فقط مشكل اينه كه من تنها تمركز ندارم

نگین

سلام خدا خیرتون بده حداقل بنده رو از سردرگمی در اوردید